Krachttraining

Krachttraining begeleiding

Heeft u als doel kracht opbouwen of uw spiermassa vergroten? Als krachttraining coach help ik u om sterker te worden en snel spieren op te bouwen. Er bestaan verschillende soorten krachttrainingen. Krachtoefeningen kunt u doen om uw kracht uithoudingsvermogen te verbeteren, hypertrofie training of maximale krachttraining te doen. Een groot verschil is bijvoorbeeld het aantal herhalingen die je tijdens de oefeningen uitvoert. De benadering van de oefeningen is anders. Neem nou bijvoorbeeld krachttraining voor hardlopen. De buikspieroefeningen mogen dan niet ontbreken. U dient dan de buikspieren te trainen op krachtuithoudingsvermogen. Veel herhalingen dus! Wilt u een breder lichaam ontwikkelen dan gaan we richting de hypertrofie training. Minder herhalingen maken met meer gewicht. Voorbeeld: Een borstspier oefening uitvoeren met een pittig gewicht zodat u niet meer dan 10 herhalingen kunt maken omdat uw spieren vermoeid zijn en hersteltijd nodig hebben om de volgende serie van 10 herhalingen te kunnen doen. Indien u er voor kiest om 1 keer per week personal training te nemen dan zijn er nog 'eigen' trainingen nodig om resultaat te behalen, want met 1 training per week kunnen we geen resultaat behalen! U krijgt dan naast de 1 keer personal training per week nog een fitness schema op maat met diverse fitness oefeningen om uw spieren te trainen. Deze training kunt u zelfstandig in de sportschool uitvoeren nadat de oefeningen duidelijk aan u zijn uitgelegd. Let op: Het traject van 1 keer personal training en 1-2 keer een eigen fitness training per week raad ik alleen aan bij mensen die zelfdiscipline hebben op het gebied van krachttraining.

Krachttraining schema

Voor een perfect bijpassend schema voor spieropbouw is het van belang alles op een rijtje te zetten. Wat is uw doelstelling? Heeft u blessures en/of medische indicaties? Hoelang wilt u voor een bepaald begeleidingstraject kiezen? Een trainingsschema kan nog zo goed in elkaar worden gezet, maar als u niet traint op een intensief en uitdagend niveau gaat er alsnog geen resultaat worden behaald. De krachtoefeningen zullen in bepaalde volgorde staan op het schema. Dit is met een achterliggende gedachte in elkaar gezet, dus probeer het fitness schema voor spiermassa in de goede volgorde uit te voeren. Conclusie: Heeft u de zelfdiscipline om naast personal training ook zelf nog 1-2 keer per week te komen trainen, zorg er dan voor dat de krachttraining oefeningen op een pittige en uitdagende manier worden uitgevoerd. Gebeurd dit niet, dan zal het resultaat u hoogstwaarschijnlijk tegenvallen! In dat geval is het voor u beter om 2-3 keer per week personal training te nemen.

Krachttraining spiergroepen

Per spiergroep zijn er diverse oefeningen. Het zijn er te veel om op te noemen. Gevarieerde training zorgt er voor dat uw lichaam nieuwe prikkels krijgt toegediend en uw lichaam niet gaat wennen aan dezelfde trainingen. Daarom is iedere personal training sessie anders en verzorg ik regelmatig een nieuw trainingsprogramma op maat. Ook bij blessures, medische indicaties of andere bewegingsbeperkingen wordt rekening gehouden met de oefeningen die in uw schema komen te staan. Of het nu gaat om de buikspieren, rugspieren, beenspieren, borstspieren, armspieren, nekspieren of schouderspieren: Het gaat om het toedienen van nieuwe trainingsprikkels in combinatie met rust en voeding om resultaat te creëren!

Krachttraining voeding

Bij krachttraining is voeding erg belangrijk. We hebben energie nodig vóór het sporten (koolhydraten) en herstel nodig na het sporten (eiwitten). Sportvoeding kan een goede aanvulling zijn tijdens de krachttraining. Zo bestaat de weight gainer om sneller aan te komen en een proteïne shake voor extra eiwitten. Hierbij vind ik het belangrijk dat de eigen 'normale' voeding optimaal is voordat dit aangevuld wordt met sportvoeding. Tijdens het personal training traject zullen hier aparte voedingsmomenten voor worden ingepland. Veel sporters vragen: "Moet ik mijn voeding aanvullen met voedingssupplementen?" Zolang u voldoende, gevarieerd en gezond eet krijgt u alle benodigde vitamines en mineralen binnen. Hierdoor heeft u geen voedingssupplementen nodig. Ook hier is het belangrijk om te weten dat een voedingssupplement alleen aanvult en geen vervangend product is voor de natuurlijke voedingsproducten. Veel mensen die willen afvallen denken helaas nog steeds: 'Cardio, heel veel cardio. Dan verbrand ik mijn vetten'. Tegenwoordig zijn we meer bewust gemaakt van het feit dat cardio niet het enige belangrijke onderdeel is tijdens het traject van afvallen. Afvallen met krachttraining is belangrijk. Tijdens krachttraining bouwt u spiermassa op. Om het maar even simpel te zeggen: Uw lichaam wordt tijdens het afvallen strak getraind als er ook aan krachttraining wordt gedaan. Dit is niet het geval als er alleen maar aan cardio training wordt gedaan. Ook zorgt de verhoogde spiermassa er voor dat uw vetverbranding in rust veel hoger ligt. Daarom is het van belang om afvallen en krachttraining te combineren.

Krachttraining voor vrouwen

Voor mannen is het een kleiner probleem om krachttraining te doen maar vrouwen zijn vaak bang om te gespierd te worden. Wees niet bang! Vrouwen hebben in vergelijking met mannen veel minder testosteron in hun lichaam waardoor de spiergroei niet direct aan de buitenkant van het vrouwelijk lichaam te zien is. Dit is de reden waarom ook hier de voeding weer zo belangrijk is als vrouwen krachttraining gaan doen. kracht-training-foto