Het Begin – De Sportschool
21 juni 2017
Squatten op de juiste manier!
17 juli 2017

KENNIS – DE NIEUWE TREND

‘DE NIEUWE TREND’

De kennis van de mens neemt toe.
Een lange tijd geleden dachten we dat we vooral aankomen door verzadigde vetten tot ons te nemen: Frituur, chinees, koek en chips bijvoorbeeld.
Tegenwoordig beginnen steeds meer mensen te begrijpen dat we aankomen door middel van de snelle suikers: Suiker, snoep, vruchtensap, ontbijtkoek, wit brood, witte pasta en witte rijst zijn hier voorbeelden van.

Het valt mij op dat de nieuwe trent is dat de mensen steeds beter weten wat de juiste producten zijn, maar veel te weinig calorieën binnen krijgen om af te vallen. Klinkt dat raar?

Soms kan meer eten je juist helpen om af te vallen. Het komt vaak voor dat de stofwisseling in een laag energielabel gaat zitten omdat er te weinig energie het lichaam in komt. Er zal dus op een verantwoorde manier eerst meer gegeten moeten worden voordat de ‘motor’ weer op volle toeren gaat draaien. Want dat is wat we willen, de stofwisseling op een energie label D laten werken waardoor die verbranding op gang komt. Zo kunnen we bijvoorbeeld gewichtsreductie creëren. Als je vetvrije massa toeneemt dan krijgt je lichaam ook meer behoefte aan energie, dus ook dan moeten de calorieën verhoogd worden.

Bij afvallen denken de meeste mensen gelijk aan minder eten. Omdat er minder koolhydraten gegeten worden en vaak meer eiwitten levert dit goede resultaten op. Na enige tijd kan dit resultaat echter stagneren. Vaak gaat dit samen met een honger gevoel en dat willen we niet hebben! Later hier meer over!

NOG EEN MOGELIJKE OORZAAK

Je stopt na een tijd met afvallen doordat mogelijk verschillende hormonen niet meer optimaal werken. Het belangrijkste hormoon om af te vallen is leptine. Leptine wordt ook wel het ‘vet hormoon’ genoemd. Het leptine hormoon geeft een seintje aan de hersenen wanneer je vol zit en de spijsvertering opgevoerd kan worden. Te weinig leptine zorgt ervoor dat het lichaam zuinig zal omgaan met energie en dus minder gaat verbranden, terwijl het honger gevoel wel blijft. Dit maakt afvallen zo goed als onmogelijk. Wil je dus blijven afvallen, dan moet je het lichaam regelmatig een impuls geven zodat het leptine hormoon weer wordt aangemaakt. Dit bereik je door middel van een verhoogde energie-in: ‘Refeed’.

Helaas is het niet de bedoeling dat je de hele koektrommel leeg eet. Een refeed is bedoeld om je lichaam een boost te geven en niet om jezelf vol te proppen. Een refeed kan het beste bestaan uit koolhydraten. Denk hierbij aan volkoren pasta, volkoren rijst of volkoren brood. Een gebrek aan koolhydraten kan namelijk zorgen voor een verminderde schildklierfunctie. Omdat je je voorraden aan het uitputten bent, zal je energie niveau omlaag gaan. Door je lichaam van een grotere hoeveelheid koolhydraten te voorzien, vul je je voorraden aan en krijg je weer meer energie!
Op een refeed dag helpt het niet om de hoeveelheid eiwitten of vetten te verhogen. Meer vet inname zou op een refeed dag zelfs het resultaat kunnen verminderen! Dit komt omdat het de leptine concentratie verlaagt. Daarom moet een refeed ook niet verward worden met een ‘snipperdag’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *