afvallen
Deel 1 ‘Waarom val ik niet af’
28 februari 2017

Oefeningen in tempo

Oefeningen in tempo

Iedereen vraagt zich wel eens af: ‘Voer ik de oefening nu wel goed uit’ ? Misschien kijk je in de sportschool af en toe wel eens om je heen en denk je: ‘Volgens mij traint die persoon helemaal verkeerd’.

Wat ik regelmatig merk en waar ik vaak mensen op corrigeer is het feit dat mensen de oefeningen in een verkeerd tempo uitvoeren.

Voorbeeld: Leg Press. Voeten op de plaat, zoveel mogelijk gewicht wegduwen, daarna 5 seconden uitrusten om vervolgens snel en een klein stukje naar voren te komen, weer super snel naar achteren te duwen en weer 5 seconden uit te rusten. WRONG!

Er zijn 3 verschillende fases in een beweging:

– Concentrisch.

– Isometrisch.

– Excentrisch.

Bij de concentrische beweging levert je spier kracht waarbij de spier wordt verkort.

Bij de isometrische beweging levert je spier kracht maar blijft de spierlengte gelijk.

Bij een excentrische beweging levert je spier kracht waarbij de spier langer wordt.

Bij de excentrische beweging gaat het bij de meeste mensen fout. Er wordt dan geen kracht gegeven maar we laten de zwaartekracht het werk doen. En dat gaat je resultaat kosten!

Er zijn uiteraard verschillende soorten tempo uitvoeringen, maar de algemene tip is als volgt:

Kracht zetten tijdens de concentrische fase en afremmen tijdens de excentrische fase. Dit betekent dat het moment van kracht zetten een snellere beweging bevat dan de afremmende (excentrische) beweging. Je hebt afhankelijk van je trainingsdoel en fase waarin je zit ook nog de mogelijkheid om op het zwaarste punt van de oefening even vast te houden.

Je zult merken dat je de oefening na de aanpassing van het tempo heel anders beleefd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *