AFSLANKEN: HOE MAAK JE EEN GEWOONTEVERANDERING?
Snel eten verhoogt kans op overgewicht
7 december 2017
Daag jij jouw eigen lichaam wel ‘echt’ uit?
11 april 2018

AFSLANKEN: HOE MAAK JE EEN GEWOONTEVERANDERING?

Hoe verander je de intentie tot afslanken in gewoontes? Wat houdt je tegen om gewoonteverandering door te voeren?

 

“STARTERSPAKKET AFSLANKEN”

 

Als gepassioneerde voedingsdeskundige krijg je tientallen voedingsconsulten per week en daar zitten een hoop bij die denken dat afslanken het volgende starterspakket betreft:

– Je wilt kilo’s kwijt

– Je volgt een weekmenu dat je krijgt

– De verwachting is 100% resultaat, ook al eet je stiekem ’s avonds meer dan je opschrijft

Calorieën zijn geen calorieën

– Zo min mogelijk mee bezig zijn

 

Newsflash: het gaat niet werken.

 

Je wilt diepliggende gewoontes veranderen, maar je wil er geen moeite voor doen. Wees eerlijk: ”doe je dat altijd zo als je iets wil veranderen in je leven?”. Blijf je altijd teruggaan naar je eigen veilige haven waar je alles kent en kunt? Of ga je ook het donkere onbekende gedeelte in om nieuwe wegen te zoeken naar je eigen geluk?

Vind jij dat afslanken een kleine rol speelt bij je geluk? Doe er dan ook moeite voor! Een klein groepje mensen krijgt alles in de schoot geworpen, maar de meeste mensen moeten er keihard voor werken. Wil je jezelf niet gelukkig zien? Wat houd je precies tegen om te veranderen? Is het de moeilijkheid van ‘een dieet volgen’? Er mee bezig zijn is vervelend of vind je het obsessief? Mocht je willen reageren op deze blog, dan ben ik erg benieuwd naar je blokkades!

 

GEWOONTES

 

Gewoontes ontstaan niet zomaar, want ze hebben een langere periode nodig om in je structuur te komen. Een gewoonte ontstaat door een intentie (neiging tot). Als je een intentie vaak genoeg herhaalt dan ontstaat er een gewoonte. Het aanleren van bepaalde gewoontes kan in de gezondheidsbranche gezond of ongezond worden genoemd. Het is interessanter om te kijken naar diepliggende gewoontes bij het aankomen in lichaamsgewicht (denk bijvoorbeeld aan autorijden; denk je daarover na?).

Een ongezonde gewoonte kan succesvol aangepakt worden via een ‘intentie implementatie’. Dit is planmatig een idee inzetten om de intentie van mensen te veranderen. In dit desbetreffende experiment hebben zij een opvallende recycleplek gemaakt om medewerkers meer te laten recyclen. Dat werkte bij de 109 medewerkers.

 

INFORMATIEVERSTREKKING WERKT VOOR GEWOONTEVERANDERING?

 

Helaas werkt informatieverstrekking niet om gewoontes te veranderen.

Het voedingscentrum geeft namelijk aan dat de Nederlander 200 gram groenten en fruit moet nuttigen, maar 1 op de 10 mensen eet zijn/haar groenten en fruit per dag. Iedereen weet dat groenten en fruit nodig is, maar veel mensen doen het niet. Wat is toch die oplossing dat ervoor zorgt dat mensen hun portie groenten en fruit binnenkrijgen? Is het de bergen aan nutteloze informatie die op het Internet staat?

Informatieverstrekking helpt wel wanneer iemand al ergens last van heeft. Dit kan worden ondersteund met een voorbeeld. Stel je voor: Je hebt last van obstipatie (darmverstopping door harde ontlasting) en je weet dat je weinig groenten en fruit eet. Een begeleider geeft vervolgens aan dat je moet werken aan je groenten- en fruitinname en geeft praktische tips om het makkelijker te maken. De intentie om groenten en fruit toe te voegen is nu sterker aanwezig, aangezien je last hebt van obstipatie. Heb je geen last ervan, dan denken heel veel mensen: “ach, het gebeurt mij toch niet – ik word 100 jaar oud!”.

Gezondheid is geen tastbaar object, waardoor het allemaal ver weg lijkt.

 

LAST EN TOCH NIETS DOEN?

 

Eigenlijk kicken de mensen op pijn. Wij hebben last van een gezondheidsklacht en pakken vervolgens de symptomen aan als het te erg wordt. Vervolgens komen de gezondheidsklachten later weer terug, heerlijk toch? Daarom doe je het toch, vanwege de heerlijke pijnlijke prikkels die er ontstaan? Waarom ga je anders zo lang doorlopen met symptomen en pak je niet de oorzaak aan (even extreme gevallen uitgezonderd)?

Nadeel is dat mensen pas ingrijpen als ze last krijgen. Denk aan mensen met overgewicht die last krijgen van hun knieën door slijtage. Hierop geeft de arts de reactie dat de overtollige kilo’s misschien iets te veel waren voor de knieën op de lange termijn. Wat zie je vervolgens? Heel veel spijt bij de mensen dat het zo ver is gekomen. Spijt, omdat je minder mobiel bent geworden en je elke 500 meter moet zitten op een bankje.

Het voorbeeld van overgewicht is problematisch, omdat er niet altijd symptomen zijn (behalve het gewicht zelf). Wel zijn er duidelijke tekenen waaruit blijkt dat je iets te zwaar bent. Te zwaar betekent echter niet dat je per definitie last krijgt van je knieën, want het kan zijn dat je veel krachtsport doet en sterke benen hebt ontwikkeld. Dus het ligt wel per situatie anders.

 

GEWOONTES, AFSLANKEN EN MOEITE DOEN

 

Als jij diepliggende ongezonde gewoontes hebt, dan moet je serieus aan de slag gaan. Een voorbeeld uit het dagelijkse leven:

Wanneer je altijd een koekje bij de koffie eet, dan zal een kopje koffie het gevoel geven dat je wat mist en dat klopt: Een koekje. Vervolgens vraag je jezelf af of je dat koekje moet nemen of niet. Zo begint de innerlijke strijd met het afleren van een ongezonde gewoonte.

 

PRAKTISCHE TIPS

 

Standaard twee uur na het avondeten zin in iets lekkers? Ga 15-20 minuten wandelen in plaats van eten/drinken.

Heb je geen idee of je vaak in de snoepkast kijkt? Plak eens een gekleurd blaadje op de kast en noteer de hoeveelheid dat je kijkt.

Heb je standaard lekkernijen in de kast liggen (zogenaamd voor bezoek of familie)? Laat die lekker buitenshuis en neem jezelf niet in de maling.

Een partner die blijft schransen, terwijl jij wil werken aan je figuur? Vraag je partner om begrip en ondersteuning, praat met elkaar. Laat de partner eventueel meedoen.

 

CONCLUSIE

 

Afslanken, niemand gaat het voor je doen! Je kunt alleen maar je eigen omgeving (gezonder) inrichten, zodat je zo min mogelijk wordt verleid. Doe je dat niet, dan heb je een grotere kans om aan te komen.

Lukt het niet, neem dan contact op met een personal trainer en vraag in eerste instantie de benodigde informatie op voordat je een keuze gaat maken!

 

Bronvermelding: Freek Verbeet, FITsociety

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *