Daag jij jouw eigen lichaam wel ‘echt’ uit?
AFSLANKEN: HOE MAAK JE EEN GEWOONTEVERANDERING?
1 maart 2018

Daag jij jouw eigen lichaam wel ‘echt’ uit?

Daag jij jouw eigen lichaam wel ‘echt’ uit? Train met overload!

 

Overload heeft als betekenis  ‘zwaarder dan je gewend bent’. Letterlijk gezien gaat het principe van ‘overload’ hier om. Het lichaam is bepaalde oefeningen en inspanningen gewend. Om jouw grens te verleggen zal je daarom elke training moeten proberen om meer gewicht te pakken en regelmatig moeten veranderen van oefeningen. Omdat die grens steeds opschuift, moet de belasting progressief zijn.
Overload komt in principe in twee vormen: intensiteit en volume. In termen van gewichttraining, betekent intensiteit zwaarder tillen en volume meer sets, oefeningen en trainingen doen. Die twee staan in een tegengestelde verhouding tot elkaar: zwaar én veel doen gaan niet samen.

 

Het principe van de verminderde meeropbrengst

 

Hoe getrainder je bent, hoe moeilijker het wordt om sterker te worden, spiermassa op te bouwen en resultaat te behalen. Dit is één van de redenen dat veel mensen de eerste paar maanden van training nog enthousiast zijn, maar de periode daarna minder en minder gemotiveerd zijn, met als gevolg een ‘slapende sporter’… een sponsor van de sportschool… zonde! Daarom is het zo belangrijk om regelmatig nieuwe oefeningen uit te voeren. Het lichaam mag niet gewend raken aan dezelfde belasting en aan dezelfde oefeningen!

 

Overload in de praktijk

 

Krachttraining kent meerdere systemen om de spieren zwaarder dan normaal te belasten, maar de twee bekendsten zijn ‘indirecte’ en ‘directe’ overload. Indirecte overload houdt in dat je voor een oefening alle sets afwerkt met hetzelfde gewicht en na een aantal trainingen het gewicht verzwaart. Bij directe overload verzwaar je het gewicht na elke set. Directe overload is een zeer intensieve methode van belasting en is voor de ontwikkeling van kracht en massa superieur aan de indirecte overload.
Welke methode ook wordt gebruikt, een rechtlijnig toegediende overload kan niet jaar in jaar uit worden volgehouden. Perioden van grote belasting zullen moeten worden afgewisseld met perioden van minder grote belasting om het lichaam de kans te geven zich te herstellen. Dit werkt door het maken van een periodisering. Periodiseren is het in trainingsperioden verdelen van intensiteit en volume om piekcondities te bereiken. Het is belangrijk dat overload in combinatie met herstel, voeding en motivatie in de praktijk wordt gebracht. Alleen met een persoonlijk en gevarieerd trainingsprogramma zal je resultaat behalen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *